22 d’octubre del 2004

Novament sobre el Decret d'activitats fisicoesportives al Medi Natural

En relació al post que vaig posar fa un parell de dies sobre l'esmena al decret d'activitats fisicoesportives al medi natural, deia que s'havia exclos les activitats excursionistes d'aquella regulació.

En aquest post m'esmeno a mi mateix, ja que la informació que vaig donar és parcialment incorrecte. Ho vaig fer a partir d'un mail rebut, però afortunadament vaig pensar en anar a llegir detingudament el nou decret, ja que em semblava massa bona noticia.

El nou decret és l'Ordre de Presidència 361/2004 del 6 d'octubre, publicada al DOGC 4241, de 18-10-2004 i allí el que és fa és modificar l'annex I del Decret 56/2003 que és el que regula les activitats fisicoesportives en el medi natural. Aquell annex establia i definia totes les activitats que es veien afectades pel Decret, i aquesta nova ordre unicament el modifica parcialment.

La nova modificació el que fa és excloure clarament les activitats d'excursionisme de les afectades pel Decret. És a dir, l'acepció Excursionisme no està afectada. No queda clar que s'enten per excursionisme, però jo diria per exclusió que es refereix basicament al senderisme i a activitats de caminar per baixa i mitja muntanya en llocs sense risc.

Malauradament el Decret continua considerant que les activitats realitzades en espais rocosos (descens de barrancs, escalada, espeleologia i vies ferrades), activitats d'alta muntanya (alpinisme, esquí de muntanya), activitats de baixa i mitja muntanya (btt, curses orientació, etc), activitats acuàtiques, activitats aèries, activitats de neu, estan afectades pel decret.

El punt clau de Decret, que és la diferenciació i tractament independent de les activitats realitzades per empreses de les realitzades per centres excursionistes, grups d'amics o on hi ha ànim de lucre, no té cap canvi.

Conclusió: l'excursionisme (en genèric i entenent-lo com a senderisme) està exclós, però moltes de les activitats pròpies de l'excursionisme (escalada, esquí de muntanya, alpinisme) continuen afectades.

Així que realment no és cap èxit, sinó una petitissima victòria parcial que dona una mica d'aire a bastantes activitats dutes a terme per centres excursionistes, però encara moltes altres disiciplines hi estan afectades.

En tornarem a parlar.